Herenden lehet és kell is nagyot álmodni.

 

144960834_3678564902236490_8885351802630012718_n  125186310_3815479331798447_8093589196044041625_n
"Herenden lehet és kell is nagyot álmodni." - Éles Varga Erika

Éles-Varga Erika iparművésszel beszélgetett Velin-Sóki Zsuzsanna (Herendi Márkaképviselet, Győr).
Tisztelt Herendi porcelánt kedvelők! Kedves Olvasóim!

Két éve találkoztam először Éles-Varga Erika iparművésznek, a Herendi Porcelánmanufaktúra tervezőművészének nagyméretű sárkányteknősével.
Erika Sárkányteknős alkotása 2020-ban a Frankfurti Ambiente Vásáron elnyerte a „Tableware International Awards of Excellence 2020” első díját. Ez elismerése a Herendi Porcelánmanufaktúra termékeinek, közösségének és Erika kivételes mintatervező művészetének.

- Kedves Erika! Amikor a Herendi Porcelánmanufaktúra tervezőművésze lettél, gondoltál arra, hogy grandiózus méretű alkotások tervezésére nyílik lehetőséged?

- Amikor a Herendi Porcelánmanufaktúra dolgozója lettem, megláttam a lehetőségét annak, hogy itt lehet és kell is nagyot álmodni.

Bessenyei György mondta: ”Egy hazát sokféleképpen lehet és kell szolgálni, mert annak sok mesterségre van szüksége”.

- Mi volt a kiinduló pont, a feladat? Mi volt számodra a kihívás, mik voltak a tervezési szempontok?

- A Herendi Porcelánmanufaktúra - mely a világ legnagyobb porcelánmanufaktúrája - igénye az állandó megújulási szándék, s hogy ebben a műfajban is legyünk világelsők. Herend folytonosan törekszik a kézműves bravúrok meghaladására, újra és újra átlépni saját fizikai, technológiai, művészi határait, ”képtelenségeit”.
Egy figura tervezésének a legnagyobb nehézsége végiggondolni az első mozdulatot és az utolsót. Minden egyes forma egy szándék, mely próbálja követni a tűz útját, hiszen itt 1400 °C-on minden konstruktív, kitalált elem meglágyul és mozogni kezd. Létrehozni egy porcelán tárgyat - főleg ekkorát - tudatos és kitartó tervezés eredménye.

- A tervezés alatt meg kellett ismerned a keleti kultúra ide vonatkozó szimbólumait. Okozott ez bármilyen nehézséget, vagy inkább a megismerés öröme töltött el?

- Nagyon szeretek könyvtárba járni és rendkívüli izgalommal töltött el a keleti szimbólumrendszerek felderítése, kutatása. Segítségemre a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum könyvtára és munkatársai voltak. A sárkányfejű teknős egy létező ősi szimbólum, melynek egyik rendeltetése az, hogy kiegyensúlyozzák vele a külső környezet hiányosságait. A másik rendeltetése, hogy spirituális egyensúlyt teremtsen. A sárkány az égiekkel való kapcsolatnak, a bölcsességnek, a bátorságnak a szimbóluma. A teknős erős páncélja pedig a földi védelmet, a támogatottságot jelenti, amely az égiektől ered. A sárkányfejű köti össze az égieket a földi emberrel. A nagyobb ünnepségek alatt a teknős testébe helyezett gyantát, a gallochot (aloé) és fenyőágakat meggyújtották és égni hagyták. A szobor szájából gomolygó füst nem csak jó illattal töltötte meg a teret, hanem misztikus, különleges légkört teremtett mindamellett, hogy az ünnepség jelentőségét hangsúlyozta.

- A Herendi Porcelánmanufaktúra jelszava „Tradíció és innováció”. Mit éreztél, amikor a kész figurára pillantottál, mely magába sűríti a porcelángyártás tradícióját, a kreatív és innovatív alkotómunkát?

- Nagy boldogság, amikor egy murális munka megvalósul. Ez egy együttes öröm, amire a manufaktúra összes dolgozója büszke. Együttes munka, építő siker.

- A herendi jellegzetességek és saját elképzeléseid hogyan ötvöződtek ebben az alkotásban? Mi ebben Éles-Varga Erika?

- A szellemisége és a tudatossága. Az, ahogyan a felületen megjelenő festészeti jegyek szimbólumrendszere és a figura formai megoldásának jelentése összekapcsolódik és értelmet nyer. Természetesen minden alkotás hordozza a művész karakterét és ujjlenyomatát is.

- A gigantikus porceláncsoda igazi innovációs bravúr, hiszen előállítása a manufakturális porcelánkészítés technológiai határait súrolja! A szellemi és lelki alkotómunka után izgalommal készültetek a gyártásra. Beszélj erről egy kicsit!

- Három hónapot dolgoztam a modellezésen. A kiöntéshez szükséges gipszformához 2 tonna gipszet használtunk fel (testforma, lábak, nyak, támasztékok, égetési segédeszközök). Az elkészült gipszforma súlya 1 tonna volt. A gipszműhelyben 10 fő, a korongozóban további 10 fő, az égetés, csiszolás, szállítás, technológia, összeillesztés, csomagolás tevékenységeken szintén 10 fő dolgozott. 1400 munkaóra (ami körülbelül 6 hónap) alatt készült el a gipszforma, a porcelánfigura elkészítése, száradása, égetése további 3 hónapot vett igénybe. Az elkészült teknős hossza 120 cm, magassága 80 cm, szélessége 70 cm, súlya pedig 68 kg.

Kedves Erika! Köszönöm szépen, hogy betekintést nyerhettünk ennek a mestermunkának a születésébe!

1 3 6 4 7 7 59_v